lsn in statistics: bron: s5 lsf: v7
in stat: leerstapfile: s5 lsno:29
eind statistics: dit is leerstap no: 29
bron: s5
n leerstappen eind stats: 67
Wat is de uitkomst
van deze som?
Niet tellen maar kijken.
Daar gaat het om.
anolink2
Punten:
Tijd: 0.
Je kunt een leerling motiveren de sommen nogmaals te doen met:
Kijk, je hebt .. punten/ seconden. Nog een keer en dan meer punten/ minder tijd?
Eventueel een wedstrijd tussen leerlingen?
Doe dat alleen wanneer:
• Je wilt voorkomen dat de kinderen op de vingers gaan tellen. Met snelheid dwing je betere methoden dan tellen af.
• Wanneer het kind de sommen redelijk beheerst.
• Wanneer het kind zich gemakkelijk laat afleiden.
Geen link.
Terwijl de kinderen zelfstandig de sommen maken kan je over de schouder van de kinderen zien hoe het loopt. Moet ik er naar toe?
• Loopt het goed (veel bruine hazen).
• Gaat te langzaam (veel lichtgrijs).
• Wel veel fouten (donkergrijs)?
•
• Weet niet (wit)
s5
1
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
Beste rekenhaas:
Dat weet ik niet hoor.
Stimuleer
Weet ik niet.
• Er komen geen creatieve intelligentie maar helaas foute methode in de hersenen.
• De foutenanalyse kost meer tijd maar levert niets op.
•
Weet ik niet.
betekent eigenlijk:
Sorry juf, niet goed uitgelegd. Opnieuw!
Geen link.
Makkelijker sommen graag.
Met klik terug, naar leerstap 28:
Splitsen om 10 in stippen, tot 20. Op papier.
Nog 1x graag.
Opnieuw beginnen
of nog een keer deze 16 sommen.
Moeilijker sommen graag.
Met klik naar volgende leerstap:
Splitsen om 10 in stippen, flitsen.
5 sommen verder.
Als je gemakkelijke sommen
wilt overslaan.
Geen link.
Analyse van 0 gemaakte sommen.
Nog 16 te gaan.
s5. Splitsen om 10 in stippen, zelf splitsen. (), anolink2.
9+
9+6
Nog niet
gemaakt.
9+8
Nog niet
gemaakt.
9+7
Nog niet
gemaakt.
9+6
Nog niet
gemaakt.
9 en 8 +
9+9
Nog niet
gemaakt.
8+6
Nog niet
gemaakt.
8+8
Nog niet
gemaakt.
8+7
Nog niet
gemaakt.
8 en 7 +
8+9
Nog niet
gemaakt.
7+7
Nog niet
gemaakt.
6+6
Nog niet
gemaakt.
7+6
Nog niet
gemaakt.
7 en 6 +
7+8
Nog niet
gemaakt.
7+9
Nog niet
gemaakt.
6+7
Nog niet
gemaakt.
6+8
Nog niet
gemaakt.
Deze leerstap (s5).
Splitsen om 10 in stippen, zelf splitsen.
De hoeveelheden stippen herkennen én het totaal aantal stippen.
Geen link.
Naar alle 67 leerstappen.
Alle 67 leerstappen en 1642 sommen.