lsn in statistics: bron: s2 lsf: v7
in stat: leerstapfile: s2 lsno:25
eind statistics: dit is leerstap no: 25
bron: s2
n leerstappen eind stats: 67
Welke stippen
zijn
hetzelfde?
anolink2
Punten:
Tijd: 0.
Je kunt een leerling motiveren de sommen nogmaals te doen met:
Kijk, je hebt .. punten/ seconden. Nog een keer en dan meer punten/ minder tijd?
Eventueel een wedstrijd tussen leerlingen?
Doe dat alleen wanneer:
• Je wilt voorkomen dat de kinderen op de vingers gaan tellen. Met snelheid dwing je betere methoden dan tellen af.
• Wanneer het kind de sommen redelijk beheerst.
• Wanneer het kind zich gemakkelijk laat afleiden.
Geen link.
Terwijl de kinderen zelfstandig de sommen maken kan je over de schouder van de kinderen zien hoe het loopt. Moet ik er naar toe?
• Loopt het goed (veel bruine hazen).
• Gaat te langzaam (veel lichtgrijs).
• Wel veel fouten (donkergrijs)?
•
• Weet niet (wit)
s2
1
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
1
0
1
1
1
2
1
3
1
4
1
5
1
6
1
7
1
8
1
9
Beste rekenhaas:
Dat weet ik niet hoor.
Stimuleer
Weet ik niet.
• Er komen geen creatieve intelligentie maar helaas foute methode in de hersenen.
• De foutenanalyse kost meer tijd maar levert niets op.
•
Weet ik niet.
betekent eigenlijk:
Sorry juf, niet goed uitgelegd. Opnieuw!
Geen link.
Makkelijker sommen graag.
Met klik terug, naar leerstap 24:
Splitsen, aanvullen naar 10.
Nog 1x graag.
Opnieuw beginnen
of nog een keer deze 27 sommen.
Moeilijker sommen graag.
Met klik naar volgende leerstap:
Aanvullen tot 10 zonder tellen.
5 sommen verder.
Als je gemakkelijke sommen
wilt overslaan.
Geen link.
Analyse van 0 gemaakte sommen.
Nog 27 te gaan.
s2. Splitsen, de 1-heden komen
óp
de 0 van de 10-en, flitsen. (), anolink2.
lang
zaam
10+2
Nog niet
gemaakt.
10+1
Nog niet
gemaakt.
10+3
Nog niet
gemaakt.
10+5
Nog niet
gemaakt.
10+4
Nog niet
gemaakt.
10+1
Nog niet
gemaakt.
10+2
Nog niet
gemaakt.
10+8
Nog niet
gemaakt.
10+9
Nog niet
gemaakt.
sneller
10+1
Nog niet
gemaakt.
10+1
Nog niet
gemaakt.
10+3
Nog niet
gemaakt.
10+5
Nog niet
gemaakt.
10+4
Nog niet
gemaakt.
10+1
Nog niet
gemaakt.
10+2
Nog niet
gemaakt.
10+8
Nog niet
gemaakt.
10+9
Nog niet
gemaakt.
snelst
10+1
Nog niet
gemaakt.
10+1
Nog niet
gemaakt.
10+3
Nog niet
gemaakt.
10+5
Nog niet
gemaakt.
10+4
Nog niet
gemaakt.
10+1
Nog niet
gemaakt.
10+2
Nog niet
gemaakt.
10+8
Nog niet
gemaakt.
10+9
Nog niet
gemaakt.
Deze leerstap (s2).
Splitsen, de 1-heden komen
óp
de 0 van de 10-en, flitsen.
Eerst moet een kind hoeveelheidsverschillen begrijpen (meer/minder, serialiteit). Daarna pas kan het aantalverschillen begrijpen (3=3x een
gelijke
hoeveelheid, kardinaliteit). Bovendien heeft meer/minder/hoeveelheid betrekking op maar één eigenschap (lengte, hoogte, gewicht, etc).
Verder zijn de woorden en begrippen nodig om uitleg van de rekenmeester te kunnen begrijpen.
Geen link.
Naar alle 67 leerstappen.
Alle 67 leerstappen en 1642 sommen.