lsn in statistics: bron: r3 lsf: v7
in stat: leerstapfile: r3 lsno:3
eind statistics: dit is leerstap no: 3
bron: r3
n leerstappen eind stats: 67
Wat zie je?
anolink2
Punten:
Tijd: 0.
Je kunt een leerling motiveren de sommen nogmaals te doen met:
Kijk, je hebt .. punten/ seconden. Nog een keer en dan meer punten/ minder tijd?
Eventueel een wedstrijd tussen leerlingen?
Doe dat alleen wanneer:
• Je wilt voorkomen dat de kinderen op de vingers gaan tellen. Met snelheid dwing je betere methoden dan tellen af.
• Wanneer het kind de sommen redelijk beheerst.
• Wanneer het kind zich gemakkelijk laat afleiden.
Geen link.
Terwijl de kinderen zelfstandig de sommen maken kan je over de schouder van de kinderen zien hoe het loopt. Moet ik er naar toe?
• Loopt het goed (veel bruine hazen).
• Gaat te langzaam (veel lichtgrijs).
• Wel veel fouten (donkergrijs)?
•
• Weet niet (wit)
r3
1
Meer
blauwe
stippen.
Meer
groene
stippen.
Evenveel stippen.
Beste rekenhaas:
Dat weet ik niet hoor.
Stimuleer
Weet ik niet.
• Er komen geen creatieve intelligentie maar helaas foute methode in de hersenen.
• De foutenanalyse kost meer tijd maar levert niets op.
•
Weet ik niet.
betekent eigenlijk:
Sorry juf, niet goed uitgelegd. Opnieuw!
Geen link.
Makkelijker sommen graag.
Met klik terug, naar leerstap 2:
Behoud van hoeveelheid, lege ringen.
Nog 1x graag.
Opnieuw beginnen
of nog een keer deze 20 sommen.
Moeilijker sommen graag.
Met klik naar volgende leerstap:
Behoud van hoeveelheid, gevulde en gegroepeerde stippen.
5 sommen verder.
Als je gemakkelijke sommen
wilt overslaan.
Geen link.
Analyse van 0 gemaakte sommen.
Nog 20 te gaan.
r3. Behoud van hoeveelheid, gevulde stippen. (), anolink2.
23
Nog niet
gemaakt.
33
Nog niet
gemaakt.
32
Nog niet
gemaakt.
43
Nog niet
gemaakt.
45
Nog niet
gemaakt.
54
Nog niet
gemaakt.
55
Nog niet
gemaakt.
56
Nog niet
gemaakt.
57
Nog niet
gemaakt.
58
Nog niet
gemaakt.
23
Nog niet
gemaakt.
33
Nog niet
gemaakt.
32
Nog niet
gemaakt.
43
Nog niet
gemaakt.
45
Nog niet
gemaakt.
54
Nog niet
gemaakt.
55
Nog niet
gemaakt.
56
Nog niet
gemaakt.
57
Nog niet
gemaakt.
58
Nog niet
gemaakt.
Deze leerstap (r3).
Behoud van hoeveelheid, gevulde stippen.
Ook deze sommen bepalen of het kind begrip van hoeveelheid heeft.
De sommen zijn lastiger dan in de vorige leerfase omdat kleur zeer duidelijk meer is. Kinderen laten zich verleiden tot wat ze zien en antwoorden alsof de vraag is:
Van welke kleur is er meer?
Maar het goede antwoord is:
Er is wel veel blauw maar er zijn meer ringen.
Vraag dus niet ongespecificeerd:
Wat is meer?
Maar specificeer:
Welke kleur heeft de meeste stippen?
Geen link.
Naar alle 67 leerstappen.
Alle 67 leerstappen en 1642 sommen.