lsn in statistics: bron: r2 lsf: v7
in stat: leerstapfile: r2 lsno:2
eind statistics: dit is leerstap no: 2
bron: r2
n leerstappen eind stats: 67
Wat zie je?
anolink2
Punten:
Tijd: 0.
Je kunt een leerling motiveren de sommen nogmaals te doen met:
Kijk, je hebt .. punten/ seconden. Nog een keer en dan meer punten/ minder tijd?
Eventueel een wedstrijd tussen leerlingen?
Doe dat alleen wanneer:
• Je wilt voorkomen dat de kinderen op de vingers gaan tellen. Met snelheid dwing je betere methoden dan tellen af.
• Wanneer het kind de sommen redelijk beheerst.
• Wanneer het kind zich gemakkelijk laat afleiden.
Geen link.
Terwijl de kinderen zelfstandig de sommen maken kan je over de schouder van de kinderen zien hoe het loopt. Moet ik er naar toe?
• Loopt het goed (veel bruine hazen).
• Gaat te langzaam (veel lichtgrijs).
• Wel veel fouten (donkergrijs)?
•
• Weet niet (wit)
r2
1
Meer
blauwe
ringen.
Meer
groene
ringen.
Evenveel ringen.
Beste rekenhaas:
Dat weet ik niet hoor.
Stimuleer
Weet ik niet.
• Er komen geen creatieve intelligentie maar helaas foute methode in de hersenen.
• De foutenanalyse kost meer tijd maar levert niets op.
•
Weet ik niet.
betekent eigenlijk:
Sorry juf, niet goed uitgelegd. Opnieuw!
Geen link.
Makkelijker sommen graag.
Met klik terug, naar leerstap 1:
Woordenschat.
Nog 1x graag.
Opnieuw beginnen
of nog een keer deze 7 sommen.
Moeilijker sommen graag.
Met klik naar volgende leerstap:
Behoud van hoeveelheid, gevulde stippen.
5 sommen verder.
Als je gemakkelijke sommen
wilt overslaan.
Geen link.
Analyse van 0 gemaakte sommen.
Nog 7 te gaan.
r2. Behoud van hoeveelheid, lege ringen. (), anolink2.
54
Nog niet
gemaakt.
55
Nog niet
gemaakt.
56
Nog niet
gemaakt.
57
Nog niet
gemaakt.
43
Nog niet
gemaakt.
44
Nog niet
gemaakt.
45
Nog niet
gemaakt.
Deze leerstap (r2).
Behoud van hoeveelheid, lege ringen.
Naast zichtbare eigenschappen als kleur en vorm zijn er ook niet-zichtbare eigenschappen als zwaar en hard (materiaal, geluid en lopen). Hoeveelheid zelf is eigenlijk niet te zien, behalve dan via een andere zichtbare eigenschap. Het is een eigenschap van een groep. Verder een eigenschap van een eigenschap:
Wat is het aantal (de eigenschap van een groep) groenen (een eigenschap van een groepslid).
Best lastig.
Deze sommen bepalen of het kind hoeveelheidsbegrip heeft:
Welke groep heeft er meer?
; wat is het aantal. In de cognitieve psychologie zijn dit de conservatieproeven.
Geen link.
Naar alle 67 leerstappen.
Alle 67 leerstappen en 1642 sommen.