lsn in statistics: bron: p3 lsf: v7
in stat: leerstapfile: p3 lsno:33
eind statistics: dit is leerstap no: 33
bron: p3
n leerstappen eind stats: 67
Niet alles is wat het lijkt.
Je ziet het pas als je goed kijkt.
anoniem
Punten:
Tijd: 0.
Je kunt een leerling motiveren de sommen nogmaals te doen met:
Kijk, je hebt .. punten/ seconden. Nog een keer en dan meer punten/ minder tijd?
Eventueel een wedstrijd tussen leerlingen?
Doe dat alleen wanneer:
• Je wilt voorkomen dat de kinderen op de vingers gaan tellen. Met snelheid dwing je betere methoden dan tellen af.
• Wanneer het kind de sommen redelijk beheerst.
• Wanneer het kind zich gemakkelijk laat afleiden.
Geen link.
Terwijl de kinderen zelfstandig de sommen maken kan je over de schouder van de kinderen zien hoe het loopt. Moet ik er naar toe?
• Loopt het goed (veel bruine hazen).
• Gaat te langzaam (veel lichtgrijs).
• Wel veel fouten (donkergrijs)?
•
• Weet niet (wit)
p3
1
De
2
in:
1
2
Beste rekenhaas:
Dat weet ik niet hoor.
Stimuleer
Weet ik niet.
• Er komen geen creatieve intelligentie maar helaas foute methode in de hersenen.
• De foutenanalyse kost meer tijd maar levert niets op.
•
Weet ik niet.
betekent eigenlijk:
Sorry juf, niet goed uitgelegd. Opnieuw!
Geen link.
Makkelijker sommen graag.
Met klik terug, naar leerstap 32:
100-veld verkennen, gezicht zelf tekenen.
Nog 1x graag.
Opnieuw beginnen
of nog een keer deze 12 sommen.
Moeilijker sommen graag.
Met klik naar volgende leerstap:
Plaatswaarde van 1-en herkennen in termen van een som.
5 sommen verder.
Als je gemakkelijke sommen
wilt overslaan.
Geen link.
Analyse van 0 gemaakte sommen.
Nog 12 te gaan.
p3. Plaatswaarde herkennen in een getal. (
), anoniem.
10-en
2
Nog niet
gemaakt.
1
Nog niet
gemaakt.
2
Nog niet
gemaakt.
4
Nog niet
gemaakt.
3
Nog niet
gemaakt.
6
Nog niet
gemaakt.
1-en
1
Nog niet
gemaakt.
7
Nog niet
gemaakt.
2
Nog niet
gemaakt.
7
Nog niet
gemaakt.
2
Nog niet
gemaakt.
3
Nog niet
gemaakt.
Deze leerstap (p3).
Plaatswaarde herkennen in een getal.
Het kind moet begrijpen dat 12 niet een cijfer is maar een getal dat bestaat uit twee cijfers.
De 1 staat voor 10 en de 2 is over de 0 van tien heen geschreven. Eigenlijk staat er 102 maar we schrijven 12.
Dit getal zou eigenlijk ook
tientwee
moeten heten maar we noemen hem twaalf.
Zijn grootvader heette
twee-lif
en zijn overgrootvader heette
twee-blijft
. Zijn overovergrootvader heette
twee die overblijft
. Als je twaalf hebt dan blijven er namelijk twee over omdat je maar tien vingers hebt. 15 heet weer normaal
vijftien
.
Geen link.
Naar alle 67 leerstappen.
Alle 67 leerstappen en 1642 sommen.