lsn in statistics: bron: p1 lsf: v7
in stat: leerstapfile: p1 lsno:31
eind statistics: dit is leerstap no: 31
bron: p1
n leerstappen eind stats: 67
Klik op het cijfer
in het 100-veld.
anolink2
Punten:
Tijd: 0.
Je kunt een leerling motiveren de sommen nogmaals te doen met:
Kijk, je hebt .. punten/ seconden. Nog een keer en dan meer punten/ minder tijd?
Eventueel een wedstrijd tussen leerlingen?
Doe dat alleen wanneer:
• Je wilt voorkomen dat de kinderen op de vingers gaan tellen. Met snelheid dwing je betere methoden dan tellen af.
• Wanneer het kind de sommen redelijk beheerst.
• Wanneer het kind zich gemakkelijk laat afleiden.
Geen link.
Terwijl de kinderen zelfstandig de sommen maken kan je over de schouder van de kinderen zien hoe het loopt. Moet ik er naar toe?
• Loopt het goed (veel bruine hazen).
• Gaat te langzaam (veel lichtgrijs).
• Wel veel fouten (donkergrijs)?
•
• Weet niet (wit)
p1
1
11
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
Beste rekenhaas:
Dat weet ik niet hoor.
Stimuleer
Weet ik niet.
• Er komen geen creatieve intelligentie maar helaas foute methode in de hersenen.
• De foutenanalyse kost meer tijd maar levert niets op.
•
Weet ik niet.
betekent eigenlijk:
Sorry juf, niet goed uitgelegd. Opnieuw!
Geen link.
Makkelijker sommen graag.
Met klik terug, naar leerstap 30:
Splitsen om 10 in stippen, flitsen.
Nog 1x graag.
Opnieuw beginnen
of nog een keer deze 36 sommen.
Moeilijker sommen graag.
Met klik naar volgende leerstap:
100-veld verkennen, gezicht zelf tekenen.
5 sommen verder.
Als je gemakkelijke sommen
wilt overslaan.
Geen link.
Analyse van 0 gemaakte sommen.
Nog 36 te gaan.
p1. 100-veld verkennen, gezicht ontdekken. (
), anolink2.
tot 10
11
Nog niet
gemaakt.
12
Nog niet
gemaakt.
13
Nog niet
gemaakt.
14
Nog niet
gemaakt.
15
Nog niet
gemaakt.
16
Nog niet
gemaakt.
17
Nog niet
gemaakt.
18
Nog niet
gemaakt.
20
Nog niet
gemaakt.
tot 20
30
Nog niet
gemaakt.
40
Nog niet
gemaakt.
51
Nog niet
gemaakt.
61
Nog niet
gemaakt.
71
Nog niet
gemaakt.
81
Nog niet
gemaakt.
92
Nog niet
gemaakt.
93
Nog niet
gemaakt.
94
Nog niet
gemaakt.
tot 30
95
Nog niet
gemaakt.
96
Nog niet
gemaakt.
87
Nog niet
gemaakt.
77
Nog niet
gemaakt.
67
Nog niet
gemaakt.
57
Nog niet
gemaakt.
48
Nog niet
gemaakt.
38
Nog niet
gemaakt.
28
Nog niet
gemaakt.
tot 40
36
Nog niet
gemaakt.
32
Nog niet
gemaakt.
44
Nog niet
gemaakt.
54
Nog niet
gemaakt.
73
Nog niet
gemaakt.
74
Nog niet
gemaakt.
75
Nog niet
gemaakt.
0
Nog niet
gemaakt.
0
Nog niet
gemaakt.
tot 50
Deze leerstap (p1).
100-veld verkennen, gezicht ontdekken.
Het 100-veld visualiseert goed de 10-tallige decimale structuur van ons getallensysteem.
Beter dan bijvoorbeeld een losse blokjes, vingerbeelden en getallenlijn.
Aan de route van de cursor op het scherm kun je zien hoe 'chaotisch' het kind aanvankelijk over het veld gaat.
Laat het kind (aanvankelijk zelf) ontdekken hoe het in elkaar zit:
Wat zie je?
Wat staat er op deze rij?
Welke staan in deze stapel?
Op welke verdiepig (van de flat) wonen de twintigers?
Wie wonen er op de begane grond?
Ontdekt het kind niet spontaan het groene gezicht op het scherm dan:
Kijk eens goed op het scherm, naar het groen.
verklein eventueel de afbeelding op het scherm (vaak ctrl en minteken tegelijk).
Geen link.
Naar alle 67 leerstappen.
Alle 67 leerstappen en 1642 sommen.