lsn in statistics: bron: m1 lsf: v7
in stat: leerstapfile: m1 lsno:18
eind statistics: dit is leerstap no: 18
bron: m1
n leerstappen eind stats: 67
Hoeveel is:
anolink2
Punten:
Tijd: 0.
Je kunt een leerling motiveren de sommen nogmaals te doen met:
Kijk, je hebt .. punten/ seconden. Nog een keer en dan meer punten/ minder tijd?
Eventueel een wedstrijd tussen leerlingen?
Doe dat alleen wanneer:
• Je wilt voorkomen dat de kinderen op de vingers gaan tellen. Met snelheid dwing je betere methoden dan tellen af.
• Wanneer het kind de sommen redelijk beheerst.
• Wanneer het kind zich gemakkelijk laat afleiden.
Geen link.
Terwijl de kinderen zelfstandig de sommen maken kan je over de schouder van de kinderen zien hoe het loopt. Moet ik er naar toe?
• Loopt het goed (veel bruine hazen).
• Gaat te langzaam (veel lichtgrijs).
• Wel veel fouten (donkergrijs)?
•
• Weet niet (wit)
m1
1
7-2=
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Beste rekenhaas:
Dat weet ik niet hoor.
Stimuleer
Weet ik niet.
• Er komen geen creatieve intelligentie maar helaas foute methode in de hersenen.
• De foutenanalyse kost meer tijd maar levert niets op.
•
Weet ik niet.
betekent eigenlijk:
Sorry juf, niet goed uitgelegd. Opnieuw!
Geen link.
Makkelijker sommen graag.
Met klik terug, naar leerstap 17:
Sommen uitrekenen in tabel, oneven.
Nog 1x graag.
Opnieuw beginnen
of nog een keer deze 21 sommen.
Moeilijker sommen graag.
Met klik naar volgende leerstap:
Sommen uitrekenen, in tabel.
5 sommen verder.
Als je gemakkelijke sommen
wilt overslaan.
Geen link.
Analyse van 0 gemaakte sommen.
Nog 21 te gaan.
m1. Minsom uitrekenen. (), anolink2.
7-2
Nog niet
gemaakt.
5-1
Nog niet
gemaakt.
6-2
Nog niet
gemaakt.
5-2
Nog niet
gemaakt.
7-1
Nog niet
gemaakt.
3-2
Nog niet
gemaakt.
4-2
Nog niet
gemaakt.
7-4
Nog niet
gemaakt.
5-3
Nog niet
gemaakt.
6-4
Nog niet
gemaakt.
4-3
Nog niet
gemaakt.
5-2
Nog niet
gemaakt.
6-3
Nog niet
gemaakt.
7-3
Nog niet
gemaakt.
7-6
Nog niet
gemaakt.
9-5
Nog niet
gemaakt.
6-5
Nog niet
gemaakt.
4-6
Nog niet
gemaakt.
9-2
Nog niet
gemaakt.
8-5
Nog niet
gemaakt.
9-6
Nog niet
gemaakt.
Deze leerstap (m1).
Minsom uitrekenen.
Voor aftrekken geldt min of meer hetzelfde als voor optellen. Aftrekken blijk lastiger. Het is onduidelijk waarom. Daarom is mijn voorkeur eerst het optellen goed te krijgen en het rekenen niet moeilijker te maken. Na het optellen is het aftrekken eenvoudiger. Maar dat zou mijn keuze zijn.
Optel- en aftreksommen doorelkaar geven meer fouten. Sommen doorelkaar belast het werkgeheugen met:
Goed op het teken letten.
Het kind moet omschakelen van 'optel-mode' naar 'aftrek-mode'. Er is dus minder ruimte in het werkgeheugen voor het rekenen zelf. Bovendien neemt de kans op werkgeheugenfouten toe als het kind snel wil of moet werken. Vindt het kind rekenen lastig dan is er stress. Dat leidt ook weer tot het minder goed functioneren van het werkgeheugen. Het resultaat van die alles is dat kinderen fouten maken, maar die fouten komen niet doordat zij niet kunnen rekenen. Je hebt dan een onbetrouwbare meting zeggen psychologen dan.
Hoe dan ook, deze sommen bepalen hoe het met afrekken onder 10 staat.
Geen link.
Naar alle 67 leerstappen.
Alle 67 leerstappen en 1642 sommen.