lsn in statistics: bron: keer_tafel_herkennen_tot5 lsf: v7
in stat: leerstapfile: keer_tafel_herkennen_tot5 lsno:61
eind statistics: dit is leerstap no: 61
bron: keer_tafel_herkennen_tot5
n leerstappen eind stats: 67
anolink2
Punten:
Tijd: 0.
Je kunt een leerling motiveren de sommen nogmaals te doen met:
Kijk, je hebt .. punten/ seconden. Nog een keer en dan meer punten/ minder tijd?
Eventueel een wedstrijd tussen leerlingen?
Doe dat alleen wanneer:
• Je wilt voorkomen dat de kinderen op de vingers gaan tellen. Met snelheid dwing je betere methoden dan tellen af.
• Wanneer het kind de sommen redelijk beheerst.
• Wanneer het kind zich gemakkelijk laat afleiden.
Geen link.
Terwijl de kinderen zelfstandig de sommen maken kan je over de schouder van de kinderen zien hoe het loopt. Moet ik er naar toe?
• Loopt het goed (veel bruine hazen).
• Gaat te langzaam (veel lichtgrijs).
• Wel veel fouten (donkergrijs)?
•
• Weet niet (wit)
t1
1
2
4
6
8
10
Dit is de
tafel van:
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Beste rekenhaas:
Dat weet ik niet hoor.
Stimuleer
Weet ik niet.
• Er komen geen creatieve intelligentie maar helaas foute methode in de hersenen.
• De foutenanalyse kost meer tijd maar levert niets op.
•
Weet ik niet.
betekent eigenlijk:
Sorry juf, niet goed uitgelegd. Opnieuw!
Geen link.
Makkelijker sommen graag.
Met klik terug, naar leerstap 60:
Inwisselen, met termen
onder
elkaar, tot 100.
Nog 1x graag.
Opnieuw beginnen
of nog een keer deze 30 sommen.
Moeilijker sommen graag.
Met klik naar volgende leerstap:
Tafels tot 7x7 uitzoeken, in tabel, 'memoriseren', groep 4-5.
Meer over deze leerstap (61).
Tafelreeksen tot uitkomst 10 herkennen, tafels.
Niet tafels
opzeggen
zoals wel gebruikelijk maar eerst tafels
herkennen
.
Tafels met een uitkomst boven 20 zijn niet meer visueel en met concrete hoeveelheden uit te rekenen. Deze tafels kun je alleen maken met een som die je kent. Daarvoor moet het kind in de getoonde tafelrij zoeken. Door dit visueel zoeken komt het patroon van de tafelreeks in het geheugen. Het vinden van een passende som die het kind kent, kan steeds sneller gaan verlopen (automatiseren, instampen).
Deze leerstap introduceert de tafel-herken-som. Alleen tafels onder 6. Eerst ziet het kind de hele tafel en daarna delen van de tafel.
Geen link.
Analyse van 0 gemaakte sommen. Nog 30 te gaan.
61 Tafelreeksen tot uitkomst 10 herkennen, tafels.
alle uitkomsten
2
Nog niet
gemaakt.
5
Nog niet
gemaakt.
3
Nog niet
gemaakt.
10
Nog niet
gemaakt.
1
Nog niet
gemaakt.
4
Nog niet
gemaakt.
1e uitkomst niet
2
Nog niet
gemaakt.
5
Nog niet
gemaakt.
3
Nog niet
gemaakt.
10
Nog niet
gemaakt.
1
Nog niet
gemaakt.
4
Nog niet
gemaakt.
2 uit-
komsten
niet
2
Nog niet
gemaakt.
5
Nog niet
gemaakt.
3
Nog niet
gemaakt.
10
Nog niet
gemaakt.
1
Nog niet
gemaakt.
4
Nog niet
gemaakt.
3 uit-
komsten
niet
2
Nog niet
gemaakt.
5
Nog niet
gemaakt.
3
Nog niet
gemaakt.
10
Nog niet
gemaakt.
1
Nog niet
gemaakt.
4
Nog niet
gemaakt.
4 uit-
komsten
niet
2
Nog niet
gemaakt.
5
Nog niet
gemaakt.
3
Nog niet
gemaakt.
10
Nog niet
gemaakt.
1
Nog niet
gemaakt.
4
Nog niet
gemaakt.
∎
∎
∎
∎
∎
∎
∎
∎
∎
∎
t1 Tafelreeksen tot uitkomst 10 herkennen, tafels. ()
% goed
, van 0 gemaakte sommen,
0 s.
gemiddelde oplostijd (van sommen), 11 Aug '22, 04:08
5 sommen verder.
Als je gemakkelijke sommen
wilt overslaan.
Geen link.
Analyse van 0 gemaakte sommen.
Nog 30 te gaan.
61 Tafelreeksen tot uitkomst 10 herkennen, tafels.
alle uitkomsten
2
Nog niet
gemaakt.
5
Nog niet
gemaakt.
3
Nog niet
gemaakt.
10
Nog niet
gemaakt.
1
Nog niet
gemaakt.
4
Nog niet
gemaakt.
1e uitkomst niet
2
Nog niet
gemaakt.
5
Nog niet
gemaakt.
3
Nog niet
gemaakt.
10
Nog niet
gemaakt.
1
Nog niet
gemaakt.
4
Nog niet
gemaakt.
2 uit-
komsten
niet
2
Nog niet
gemaakt.
5
Nog niet
gemaakt.
3
Nog niet
gemaakt.
10
Nog niet
gemaakt.
1
Nog niet
gemaakt.
4
Nog niet
gemaakt.
3 uit-
komsten
niet
2
Nog niet
gemaakt.
5
Nog niet
gemaakt.
3
Nog niet
gemaakt.
10
Nog niet
gemaakt.
1
Nog niet
gemaakt.
4
Nog niet
gemaakt.
4 uit-
komsten
niet
2
Nog niet
gemaakt.
5
Nog niet
gemaakt.
3
Nog niet
gemaakt.
10
Nog niet
gemaakt.
1
Nog niet
gemaakt.
4
Nog niet
gemaakt.
∎
∎
∎
∎
∎
∎
∎
∎
∎
∎
t1 Tafelreeksen tot uitkomst 10 herkennen, tafels. ()
% goed
, van 0 gemaakte sommen,
0 s.
gemiddelde oplostijd (van sommen), 11 Aug '22, 04:08
Deze leerstap (t1).
Tafelreeksen tot uitkomst 10 herkennen, tafels.
Niet tafels
opzeggen
zoals wel gebruikelijk maar eerst tafels
herkennen
.
Tafels met een uitkomst boven 20 zijn niet meer visueel en met concrete hoeveelheden uit te rekenen. Deze tafels kun je alleen maken met een som die je kent. Daarvoor moet het kind in de getoonde tafelrij zoeken. Door dit visueel zoeken komt het patroon van de tafelreeks in het geheugen. Het vinden van een passende som die het kind kent, kan steeds sneller gaan verlopen (automatiseren, instampen).
Deze leerstap introduceert de tafel-herken-som. Alleen tafels onder 6. Eerst ziet het kind de hele tafel en daarna delen van de tafel.
Geen link.
Naar alle 67 leerstappen.
Alle 67 leerstappen en 1642 sommen.