n regels begin body: 3
n regels begin body2: 3
n regels begin body3: 3

               

v4 1

  
0
1
2
3
4
   
5
6
7
8
9
         






Analyse van 0 gemaakte sommen. Nog 12 te gaan.
v4. Bijtellen, 2+3= 2 ... 3,4,5. (), anoniem.


lang
zaam
2+3
Nog niet
gemaakt.
   3+3
Nog niet
gemaakt.
   3+4
Nog niet
gemaakt.
   3+2
Nog niet
gemaakt.
   4
sneller2+3
Nog niet
gemaakt.
   3+3
Nog niet
gemaakt.
   3+4
Nog niet
gemaakt.
   3+2
Nog niet
gemaakt.
   8
snelst2+3
Nog niet
gemaakt.
   3+3
Nog niet
gemaakt.
   3+4
Nog niet
gemaakt.
   3+2
Nog niet
gemaakt.
   12
super


Deze leerstap (v4).
Bijtellen, 2+3= 2 ... 3,4,5.

Deze sommen zijn van toepassing als het kind gelijk vanaf de eerste term doortelt. Bij de som 2+3 dus: Dat is 2. En dan 3,4,5. Dat is dus samen 5.

Dit is een eerste stap naar slim gebruik maken van hoeveelheidsbegrip (kardinaliteit). Rekenen is niet meer het opzeggen van een rijtje als Iene, miene, mutte. maar een systeem met verschillende en veel slimme oplossings­methoden.

Let niet zo op de uitkomst, startfouten en eventuele telvergissingen. Als je corrigeert durft het (faalangstige) kind niet een andere methode te proberen. Het kind neemt dan het zekere voor het onzekere en wordt een 'vingerteller'.

sommen uitrekenen door bijtellen leren rekenen optellen aftrekken basisschool

Geen link.


Naar alle 59 leerstappen.
Alle 59 leerstappen en 1459 sommen.