lsn in statistics: bron: b1 lsf: v7
in stat: leerstapfile: b1 lsno:19
eind statistics: dit is leerstap no: 19
bron: b1
n leerstappen eind stats: 67
Deze sommen hoef je
niet op je vingers te tellen.
De buren van de som kunnen je
de uitkomst ook vertellen.
anolink2
Punten:
Tijd: 0.
Je kunt een leerling motiveren de sommen nogmaals te doen met:
Kijk, je hebt .. punten/ seconden. Nog een keer en dan meer punten/ minder tijd?
Eventueel een wedstrijd tussen leerlingen?
Doe dat alleen wanneer:
• Je wilt voorkomen dat de kinderen op de vingers gaan tellen. Met snelheid dwing je betere methoden dan tellen af.
• Wanneer het kind de sommen redelijk beheerst.
• Wanneer het kind zich gemakkelijk laat afleiden.
Geen link.
Terwijl de kinderen zelfstandig de sommen maken kan je over de schouder van de kinderen zien hoe het loopt. Moet ik er naar toe?
• Loopt het goed (veel bruine hazen).
• Gaat te langzaam (veel lichtgrijs).
• Wel veel fouten (donkergrijs)?
•
• Weet niet (wit)
b1
Klik op een blauwe som die je weet:
5+4=
Klik voor de som: 5+4.
5+5=
Klik voor de som: 5+5.
5+6=
Klik voor de som: 5+6.
5+7=
Klik voor de som: 5+7.
5+8=
Klik voor de som: 5+8.
5+9=
Klik voor de som: 5+9.
6+4=
Klik voor de som: 6+4.
6+5=
Klik voor de som: 6+5.
6+6=
Klik voor de som: 6+6.
6+7=
Klik voor de som: 6+7.
6+8=
Klik voor de som: 6+8.
6+9=
Klik voor de som: 6+9.
7+4=
Klik voor de som: 7+4.
7+5=
Klik voor de som: 7+5.
7+6=
Klik voor de som: 7+6.
7+7=
Klik voor de som: 7+7.
7+8=
Klik voor de som: 7+8.
7+9=
Klik voor de som: 7+9.
8+4=
Klik voor de som: 8+4.
8+5=
Klik voor de som: 8+5.
8+6=
Klik voor de som: 8+6.
8+7=
Klik voor de som: 8+7.
8+8=
Klik voor de som: 8+8.
8+9=
Klik voor de som: 8+9.
9+4=
Klik voor de som: 9+4.
9+5=
Klik voor de som: 9+5.
9+6=
Klik voor de som: 9+6.
9+7=
Klik voor de som: 9+7.
9+8=
Klik voor de som: 9+8.
9+9=
Klik voor de som: 9+9.
Beste rekenhaas:
Dat weet ik niet hoor.
Stimuleer
Weet ik niet.
• Er komen geen creatieve intelligentie maar helaas foute methode in de hersenen.
• De foutenanalyse kost meer tijd maar levert niets op.
•
Weet ik niet.
betekent eigenlijk:
Sorry juf, niet goed uitgelegd. Opnieuw!
Geen link.
Makkelijker sommen graag.
Met klik terug, naar leerstap 18:
Minsom uitrekenen.
Nog 1x graag.
Opnieuw beginnen
of nog een keer deze 30 sommen.
Moeilijker sommen graag.
Met klik naar volgende leerstap:
Stipgroep herkennen, tot 20.
5 sommen verder.
Als je gemakkelijke sommen
wilt overslaan.
Geen link.
Analyse van gemaakte sommen.
Nog 30 te gaan.
19 Sommen uitrekenen, in tabel.
5+4
Nog niet
gemaakt.
5+5
Nog niet
gemaakt.
5+6
Nog niet
gemaakt.
5+7
Nog niet
gemaakt.
5+8
Nog niet
gemaakt.
5+9
Nog niet
gemaakt.
6+4
Nog niet
gemaakt.
6+5
Nog niet
gemaakt.
6+6
Nog niet
gemaakt.
6+7
Nog niet
gemaakt.
6+8
Nog niet
gemaakt.
6+9
Nog niet
gemaakt.
7+4
Nog niet
gemaakt.
7+5
Nog niet
gemaakt.
7+6
Nog niet
gemaakt.
7+7
Nog niet
gemaakt.
7+8
Nog niet
gemaakt.
7+9
Nog niet
gemaakt.
8+4
Nog niet
gemaakt.
8+5
Nog niet
gemaakt.
8+6
Nog niet
gemaakt.
8+7
Nog niet
gemaakt.
8+8
Nog niet
gemaakt.
8+9
Nog niet
gemaakt.
9+4
Nog niet
gemaakt.
9+5
Nog niet
gemaakt.
9+6
Nog niet
gemaakt.
9+7
Nog niet
gemaakt.
9+8
Nog niet
gemaakt.
9+9
Nog niet
gemaakt.
∎
∎
∎
∎
∎
∎
∎
∎
∎
∎
b1 Sommen uitrekenen, in tabel. ()
% goed
, van gemaakte sommen,
0 s.
gemiddelde oplostijd (van sommen), 2 Jul '22, 01:07
Deze leerstap (b1).
Sommen uitrekenen, in tabel.
Analoog aan de vorige leerstap maar nu met sommen tot 15. Niet tellend oplossen! Een onbekende som afleiden uit een som die het kind wel kent. Het kind leert niet alleen de sommen ('memoriseren, instampen'). Het leert vooral dat je de uitkomst van een som die je niet weet af kunt leiden van een som die je wel weet.
Geen link.
Naar alle 67 leerstappen.
Alle 67 leerstappen en 1642 sommen.